måndag 26 augusti 2013

Fina rastplatser och trevliga människor


Jag har skrivit om dem tidigare och jag gör det igen. Dessa rena, fräscha och inbjudande rastplatser som finns längs de stora vägarna. Det är en fröjd att stanna när man behöver.

På många av dem, finns inte bara kartor och turistinformation, utan även en livs levande person, som gärna ger tips och svarar på frågor. Jag är inte blyg av mig, så jag pratar gärna med allt och alla. Att det är på engelska spelar ingen roll. Jag kör på. De flesta blir glada och väldigt nyfikna, när de får veta att vi kommer från Sverige. Utländska turister är inte helt vanliga i Mellanvästern. De är inte ovanliga, men de trängs inte här.

I vanliga affärer och på motellen säger jag inget, men mitt bankkort och körkort avslöjar att jag är från ett främmande land och då kommer frågorna. Jag svarar gärna. Det är roligt att berätta. De blir oftast stolta över att vi vill se deras del av landet.

Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: