lördag 31 augusti 2013

29:e aug - Ännu mer förseningar

Vi hann med tåget kl 14.06, som vi hoppats på. Det var ett helt företag att få ombord alla väskor, men det gick. Vi fick sitta i en korridor, men det funkade. Tåget var i alla fall i tid.

När vi kom till Malmö C, började problemen. Tåget hade inte längre någon lokförare och den som skulle ta över, satt på ett annat tåg och hade minst 10 min kvar att åka. Men herre... Vi fick vänta och inte blev det några 10 minuter. Det tog nära 20 min innan vi kom iväg därifrån.

Efter en stunds åkande behövde jag uppsöka en toalett. Det var inte det lättaste. Den första var trasig. Nästa var också trasig. Nästa kom jag inte åt, för dörren som delar av kupéerna var låst och dörren var inte genomskinlig. Jag knackade, men ingen öppnade. Jag gick irriterad tillbaka till familjen.

Vi hade kollat tidtabellen och det stod att tåget går ända till Karlskrona, så vi visste att vi skulle kunna ta oss till Bromölla. Dock upptäckte vi snart att det stod slutstation Kristianstad C i displayen i vår vagn. Vad falls!?! Det fanns inget ute på tåget som indikerade att vi gick in i fel vagn.

När konduktören kom, frågade vi om både toaletter och resan. Hon kom då på att de kanske måste ge passagerna besked om detta, då de inte var tydliga. Hon meddelade oss och gick sen direkt för att ropa ut i högtalarna. Det fanns fler toaletter, sa hon, men det stämde inte. Den toalett som fanns inne i 1:a klass gick ju inte att komma åt. Den andra var så äcklig att man nästan kräktes. Usch!

Vi fick kånka allt vårt bagage till den sista delen av tåget. De två sista vagnarna skulle vidare till Kristianstad. Vilket jobb! Jag gick på toa, men njöt inte speciellt av det. Tåget blev ännu mer försenat pga två olika tillfällen då vi fick stå och vänta på mötande tåg i flera minuter. Jäkla lokförare, som inte kunde komma till jobbet i tid. Det måste ju jag göra.

Vi hamnade till slut i Bromölla (40 min försenade), där lillebror hade parkerat Kärlekens bil åt oss. Den är rymlig nog att ta allt bagage och katterna, som vi skulle hämta direkt efter att vi kommit fram. Äntligen!

Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: