onsdag 28 augusti 2013

24:e aug - Sloppy Joe


Sloppy Joes eller Maid-Rites, som de också kallas, är en av mina matfavoriter från Iowa. Det är en köttfärsröra med kryddor och tomatpuré som man lägger mellan hamburgerbröd, helst de mjuka, goda som finns i USA. Rätten är slabbig, därav namnet, men jättegod. Jag köper alltid med mig ett antal kryddpåsar med färdig blandning hem till Sverige, så vi kan njuta några gånger till efter hemkomsten.


Iowa Sweet Corn och Broasted Chicken har jag redan berättat om. De är också stora favoriter. En annan enkel rätt är Goulasch, eller hur det nu stavas här. Det är inte den ungerska, mustiga grytan, utan en tomatsoppa med makaroner, köttfärs och lök. Jättelätt och jättegott! Det bjöd Joan på första dagen som vi kom. Jag sa att jag längtade efter det och hon hade allt hemma. Det var toppen!

Vi har inte hunnit gå ut på restaurang med Joan för att äta Steaks. Det brukar vi alltid göra och då bjuder jag. Detta är första gången jag bara stannar lite mer än en vecka. Mina semestrar här har tidigare alltid varat tre-fyra veckor. Man kan inte hinna allt.

Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: