onsdag 28 augusti 2013

22:a aug - Nora Springs, Iowa - en del av mitt hjärta


Nora Springs, Iowa, kommer alltid ha en stor plats i mitt hjärta. Jag älskar denna by, även om den sakta men säkert dör ut. Folk bor fortfarande kvar där, men det finns inga affärer kvar där. När jag bodde i byn mellan 1985 och 1986 fanns där matbutik, flera bensinmackar med tillhörande affär, klädesaffär, postkontor, flera hårfrisörer, skola hela vägen upp till 12:e året, present-&souvenirbutik, bilverkstäder och mycket annat. Man behövde inte köra iväg på annat håll om man inte ville. 
Fler och fler gjorde sen sina ärenden i Mason City och byns företag lades ner. Numera har skolan bara klasser upp t.o.m. 8:e klass och resten bussas till Manly, Iowa. Det är trist, tycker jag. 
Jag älskar i alla fall Nora Springs och får så varma känslor när jag är här.



Joan körde runt med oss en god stund, så jag kunde njuta och berätta för familjen om mitt liv här. Jag pekade ut skolan och var en del kompisar bodde. 

Vi stannade till hemma hos Joans vänner Betty och Alan Fingalsen, för att hälsa. Jag känner dem sen gammalt och de är underbara, roliga människor. De ville så gärna träffa oss igen. De är precis som Joan i 80-årsåldern. Alan var inte hemma, men trevliga Phyllis Kelley var där. Vi fikade på lite kall läsk och pratade en massa kul. Både Kärleken och Dottern gillade besöket. Dottern var alldeles tagen av Bettys över hundra tuppar, som sto utplacerade överallt i huset. Vilket härligt samlingsobjekt! Kärleken gillade de galna historierna som berättades. Jag hade talat om vad han hade att förvänta sig, men jag tror inte han trodde på mig innan. Nu vet han.




Vi körde även hem till Norma Salier, mamma till en av mina bästa vänner från skoltiden, Bill. Även där fick vi en trevlig pratstund. Norma blev jätteglad över att träffa oss och framför allt tyckte hon det var kul att se Dottern igen. Det var ju över nio år sen sist.





Jag var jätteglad efter turen till och i Nora Springs. Måtte det inte dröja så många år till nästa gång.

Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: