måndag 12 augusti 2013

Ett problem - som ändå funkar

Inför resan köpte vi en ny reseadapter, då jag inte kunde hitta min gamla sen tidigare resor. Vi köpte den i en pålitlig affär i Kristianstad. Denna kedja har aldrig tidigare servat oss med defekta produkter, så varför nu. Vi hade inte en tanke på att prova den innan avfärd. Den packades ner i väskan. 

Med i stora packningen hamnade också omformaren med cigarettuttagskontakt, som vi alltid har liggande i bilen, plus en 6-uttags grenkontakt, eller vad det nu kallas. I dagens moderna tider finns många prylar att ladda eller använda som kräver el. 

För att kunna planera resan allt eftersom och kunna blogga, boka hotell och söka information om nya sevärdheter har jag datorn med mig. Dottern och jag har, som tidigare omnämnts, var sin telefon för att kunna hålla kontakt med omvärlden och dessutom navigera. Kärleken är inte sämre han, för i hans bagage ligger Paddan. Hans älskade iPad. Vi hade koll på att det blir gratis wi-fi på nästan alla hotell, så därför kunde vi satsa på dessa finesser. Dottern har även sin kära plattång med sig, då det är livsviktigt att se bra ut alltid. 

Tyvärr stötte vi på problem redan första kvällen i Minneapolis. Adaptern var trasig. Det gick inte att trycka i kontakten. Det var tvärstopp. Vi ville sätta i grenkontakten, för att kunna ladda alla prylar över natten. Nu gick det inte. Oj oj...

Efter mycket svärande, suckande och lirkande lyckades vi trycka i iPhone-laddaren. Den har smal kontakt, så den gick att tvinga i. Den stora, klumpiga kontakten på min datorsladd och på grenkontakten gick inte i. Irriterande. Nu fick vi ladda telefonerna och paddan en i taget. 

Men datorn då? Jo, den fick vänta till bilresan. Omformaren skulle få fixa den. 

Vilket elände!!

Inte nog med detta... När vi satte oss i bilen nästa dag och skulle ladda, så hittade vi bara ett USB-uttag. Vad? Skulle jag nu inte kunna använda datorn? Paniken kom krypande. Hade jag tagit med datorn i onödan?

USB-uttaget var ju ganska coolt, då det inte spelar någon roll vart sladden kommer ifrån. Det var bara att ta bort själva kontakten och plugga in sladden. Modernt, minsann!

Men cigarettuttaget? Man röker ju fortfarande nästan var man vill här. Finns det inget cigarettuttag i bilen?
Jo, till slut hittade vi det under en lucka och till slut fick vi omformaren att funka. 
Det blir lite omständigt, men det går. Min dator ska alltid laddas i bilen och det är prio 1 att den får tillgång till omformaren. Sen kan jag använda den på hotellet så länge batteriet räcker. 

Slutet gott, allting gott. 

Tills vi ses igen... KRAMEN!

1 kommentar:

Moster Mjölgumpa sa...

Hej alla barn nu blir det barnpogram, titta här vad Farbror Frej tar fram. En lite dosa och nu ska ni höra, vad man med en förgreningsdosa kan göra: Cutta away den svenska stickproppen, köp en amerikansk dito och screweliscrew, så har vi fått en reseadapter.