måndag 16 juli 2012

Sida vid sida

Klockan är kvart över sju. Det är måndag morgon. Många har semester. Inte jag. Jag ska strax köra till jobbet. Det ska bli skönt att sluta tidigt idag, kl 13, även om det var ganska trögt att stiga upp. En ledig eftermiddag väger upp besväret. Vi har en hel del att göra hemma.

Kärleken sover som en stock. Jag måste nog ställa klockan åt honom innan jag kör, annars sover han väl till middag. Dottern är fortfarande hos sin pappa, men jag fått signaler om att hon snart kommer hem. Katterna är pigga och vakna. Ester slappar på hallgolvet, medan Ozzy leker med en tom toarulle.

Det blir mycket birmakatter här just nu. Eftersom jag jobbar, hinner jag inte med så mycket annat. Jag får visa det som finns att visa.

Igår kväll såg det ut så här...


Allt går bra mellan katterna nu. Det enda som bekymrar mig är att Ester äter upp Ozzys mat. Jag kan inte låta hans matskål stå kvar på golvet. Då finns inget kvar när han blir hungrig. Ester ska inte ha småkattsmaten. Hon är en kastrerad fullvuxen hona. Hon måste tänka på sin vikt, haha. Nej, men... Ozzy är liten och jag måste veta att han verkligen får maten i sig. Han har varit ganska kinkig med att äta "riktig" mat. Jag får alltså ställa fram maten till honom när jag tror att han är hungrig och sen ta bort den igen. Han rör inte Esters skål, så den kan stå framme. Det spelar ingen roll om hon ätit sig mätt. Står hans skål framme, är hon där och äter. Kanske vill hon markera... Kanske smakar och doftar den godare...

Igår kväll åt de sida vid sida innan jag skulle krypa i säng. Det såg så mysigt ut och jag hoppas det kommer fortsätta så.


När Ester blev sur på oss för en vecka sen, när vi kom hem med Ozzy, då slutade hon sova i fåtöljen i tv-rummet. Ja, hon slutade lägga sig på alla de ställen hon brukade ha som slappeställen. Hon tog sin tillflykt upp till Dotterns rum och kröp in under sängen där, så vi inte skulle se eller nå henne.

Igår kväll var ordningen återställd. Ester har varit med oss i flera dagar, men hon har hållit sig på golvet. Nu fann jag henne i fåtöljen igen, så där skönt avslappnad, som bara en katt kan.


Det kommer nog bli så att Ozzy tar efter Ester i mycket. Det hon gör, vill han också göra. Än finns det sånt som han inte klarar, men att ligga i en korg, det klarar han. Igår kväll kom Ester in i sovrummet och la sig nedanför min säng. Det dröjde inte lång stund förrän Ozzy ville detsamma. De fick inte båda plats i den lilla korgen, så jag fick snabbt hämta hans korg. Den som Dottern gjort i ordning när han flyttade in.


En stund senare sov de gott, våra älskade Birmakatter. Vilka underbara varelser!

Nu måste jag ge mig av.

Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: