lördag 28 juli 2012

Njutning på kajen


Har du varit i Nogersund någon gång? Du har kanske varit på Hanö? På kajen bredvid Hanöfärjans kajplats finns restaurang Kapten Gyllenhorn. Har du inte varit där och ätit, då har du missat något.


Igår kväll var stället stängt för spontanbesök. Det var dags för ett kärt återbesök av hårdrocksbandet Corroded och då gällde det att boka plats snabbt. Det vankades smarrig buffé och massor av bra musik. Jag var inte sen att boka, när jag kollat att vi var lediga, Kärleken & jag.


Det kostade 350 kr med en öl och en snaps. Vi valde det alkoholfria alternativet på 300 kr/pers. Vi skulle ju båda upp och jobba idag.


På bufféborden dignade det av inbjudande fat och skålar. Cordon Bleu, mandaringrönpepparsås, rosmarinstekt potatis, smörstekt abborre, apelsinlimehollandaise, skagenröra, kokt färskpotatis, chiliräkor, räkpyramid, blandad grönsallad, melon, avokadosallad, tomatsallad, ost, bröd, äppelpaj, vaniljvisp & kaffe fanns att smaska på. Oj, så gott det var!


Många tog all maten på en gång. Kärleken och jag började med salladen. Vi ville inte att huvudrätten skulle kallna. Allt det kalla var supergott, men chiliräkorna var i en klass för sig. De kommer jag inom kort gå ner och äta igen. Oj, om man kunde göra såna själv.



Om du kommer till Kapten Gyllenhorn bara måste du äta deras smörstekta abborre med rosmarinstekt potatis och apelsinlimehollandaise. Jag var i himlen och vände. Herre min... så gott! Det smälte i munnen. Jag är glad att jag inte drack någon alkohol. Då hade jag ju inte känt smaken. Mumsigt!






"Bootstrap Dave" alias David Åkesson var som vanligt bra. Skön underhållning till maten.




Till sist var jag tvungen att pressa ner lite äppelkaka och vaniljsås. Det doftade så gott om trågen, så jag kunde inte missa detta. Kärleken avstod och där missade han något. Uj uj uj, vilken upplevelse! Det var den godaste äppelkakan jag någonsin ätit. En dröm!


Även servitören Freddan serverade härlig middagsunderhållning i kvällssolen. Det fanns inget att klaga på.





Kvällens stora begivenhet var Corroded almost unplugged. Alla var ätna och klara när bandet började spela. Många var även ganska bra i hatten. Det var dock inget som störde. Ångekillarna hade lite problem i början, då en kabel inte gillade den fuktiga kvällsluften. Det löstes med att resten av bandet drog igång så länge. Norrlänningarna har en skön humor, så mellan låtarna bjöds det friskt på käftsmällar mot varandra. Musiken var på topp.








Det var med ett stort leende på läpparna vi gick hem i julinatten. Vilken kväll! Det gör vi gärna om. Tack Johan & Camilla på Kapten Gyllehorn, för att ni ordnar sånt här! Tack hela staben för en helt suverän kväll! Tack Corroded för en superspelning!

Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: