lördag 11 augusti 2012

Lunch i hamnen

Vårt nöjeskonto är inte stort denna sommar. Jag har jobbat hela sommaren och Kärleken har renoverat bort nästan hela sin semester. Det var vårt val. Som timanställd känns det inte bra att ta semester, när jag sen inte vet hur hösten kommer bli. Det är lika bra att jobba.
Då vi inte gjort så många dyra utflykter eller partajat bort en massa slantar på olika festivaler, så har vi valt att då och då äta ute eller ta med mat hem. Det har varit vårt sommarnöje. När vi väl varit på något ställe som verkligen fallit oss i smaken, så har jag velat visa det för omvärlden. Kapten Gyllenhorn är ett sånt ställe, som förtjänar uppmärksamhet.



Kapten Gyllenhorn ligger i vackra Nogersund. Mitt Nogersund. Jag bor här. Jag har gångavstånd, nej, krypavstånd till restaurangen i hamnen, mitt emot Hanöfärjeläget. Det är bra.
Jag älskar Kapten Gyllenhorn och hans vackra fru Camilla. Jag är så tacksam att de finns här och sätter Nogersund på kartan med otroligt god mat i mysig miljö. Har du inte varit där än, åk dit. Njut!




I torsdags åt vi lunch hos Johan och Camilla. Vi blev hjärtligt mottagna och kunde efter en liten stund ta sallad och slå oss ned vi ett bord. Några getingar ville göra oss sällskap, men de fick snabbt bosätta sig inne i en servett.




Alla tre beställde den omtalade smörstekta abborren. Oh, vad god den är! Kapten Gyllehorn borde få en medalj. Den smälter i munnen. Såsen och potatisen är också otroligt goda. Dottern, som varit lite tveksam, men som beställde samma ändå, hade bara beröm att komma med.



Som avslutning blev det Kaptenens smarriga, nybakade äppelkaka med vaniljsås. Den fick egentligen inte plats i magen, men ner skulle den. Den är för god för att strunta i. Oj, oj, oj...

Tack igen, Camilla & Johan, för att ni lagar så god mat i vår lilla by!

Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: