lördag 31 maj 2008

Härliga lördag

Vilken underbar dag det varit idag!
Jag fick lite välbehövlig sovmorgon. Inte för länge, utan bara alldeles lagom. Jag har visserligen varit sjuk hela veckan, men förpliktelserna kring Dottern och Kärleken stannade ju inte upp för det. Jag har minsann fått stiga upp och fixa frukost om mornarna.
Idag behövde vi inte stressa till något. Vi åt i lugn och ro och sen tog var och en tag i sina egna sysslor. Kärleken skulle cykla sin vanliga motionsrunda, Dottern väntade besök av en fotbollskompis och jag drog ner till Strandvallens D-plan för att se brorsans lag P11/12 spela match, se Från åskådarplats.
Jag var tillbaka vid lunchtid. Då hade min väldresserade sambo lagat pasta och köttfärssås. Dotterns kompis var på intågande och jag fick en trevlig pratstund med hennes mamma, som är en gammal gymnasiekamrat.
Lunchen var jättegod. Mätta och belåtna cyklade Kärleken och jag ner till Strandvallen igen. Nu skulle vi se Tipselitlaget spela match mot If Elfsborg. Även detta finns i min fotbollsblogg.
Resten av eftermiddagen gick åt till att fixa annonser till tradera och blocket. Vi fikade lite och pratade med Kärlekens föräldrar. Innan vi visste ordet av var klockan kvart i fem och vi skulle skjutsa hem lekkompisen till Valje.


Nu sitter jag här framför datorn, mätt och belåten. Kärleken bjöd mig och Dottern på middag på Restaurang Skutan i Nogersunds hamn, alldeles intill Hanöfärjan. Mmm, vilken god mat! Vi åt mediumstekt entrecote md pommes frites och sallad. Suveränt gott! Yvonne & Lennart flyttade ner från Jämtland och ändrade konceptet på denna krog till det bättre. Förut var det mer gatuköksliknande, medan numera är det en riktig restaurang. Tyvärr hade jag inte kameran med mig, men nästa gång ska jag plåta allt. Jag rekommenderar verkligen ett besök här.

Innan vi kröp in i vårt bo, gick vi en runda i trädgården...

i de båda odlingsbäddarna, av modell högre, växer det så det knakar. Tomater, plocksallad, isbergssallad, morötter, rädisor, dill mm. Det är så roligt att ser förändringarna varje dag.


Men vad händer här? Kan någon förklara? Den vita petunian har helt plötsligt fått en blå utväxt. Hur kan det komma sig? Jag såg det först ikväll, och Kärleken som brukar sköta om vattningen om kvällarna har inte heller sett detta tidigare. Konstigt värre!



Kanske gör blomman sig redo för fotbolls-EM??
Tills vi ses igen... KRAMEN!





5 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Jaså du var och smörjde kråset när jag var och klappade din kanin!

Anonym sa...

Oj här har det hänt mycket. Ja det är verkligen värt den resan ner till Puttgarden. Så man kan fynda hem en hel del... ändå ser man alltid människor som handlar kolossalt mycket mer...galet mycket rent av. Vad kul med fest sedan då.
Blommorna växer hos dig med ser jag. Så det knakar... Ha det bäst.

Anonym sa...

Vilken sommar vi har... underbar. :D

Anonym sa...

Vilka fina odlingsbäddar!
Och vad mycket okommit upp!
Önskar jag hade satt några frön åtminstonde....
Orkade inte i år, det blev potatis i det lilla landet i år :)

Ninni sa...

Vad fint det ser ut i dina odlingsbäddar! Oj, vad roligt att få se när det växer..det är verkligen tillfredsställande.
Tack för dina rara ord! Kram Ninni