måndag 2 juni 2008

En välfylld dag

När jag steg upp i morse, var jag ganska säker på att jag inte skulle ha något att skriva om förrän till tisdagstemat imorgon eller kanske ordlös onsdag. Tji fick jag! Det har hänt massor att skriva om idag.


Det började med att jag kom till jobbet som vanligt kl 7.55. Vad som inte var som vanligt var dock att det låg en halvdöd fiskmås några meter ifrån ingången. Vad som hänt är oklart, eftersom den flygande råttan inte kan tala om det. Han/hon låg i alla fall där och nickade... Upp och ner, upp och ner... Helt medtagen, men fortfarande vid liv.
Jag tänkte inte röra den, eftersom jag inte visste vad för skit den bar med sig. Lite senare var en av killarna i butiken ute och flyttade bort den från parkeringsplatsen.


Min korta arbetsdag var slut kl 12.15 och jag fick vänta in Dottern, som slutade skolan kl 13.20. Då tog hon två kompisar med sig och vi körde alla hem till Listeridyllen, där vi tillbringar hela våren och sommaren.
De tre tjejerna tog sig ett mellanmål, sen satte leken igång. De ritade, lekte med kaninen och stojade runt som bara 10-åriga flickor kan.
Jag rörde ihop pannkakssmet och snart tillbringade jag en hel timme framför spisen med att grädda tunna pannkakor. De vill alltid ha det när de är hos oss. Det, eller gräddköttfärssås...
På mellanbilden ovan, sitter Dottern med ryggen mot kameran. L, som sitter mittemot har pannkaksätarrekordet med 14 stycken. Mörkhåriga J och Dottern ligger tätt efter med 10 resp 11 stycken. Var de gör av dem, har jag ingen aning om. Jag orkar bara 4-5 stycken.
I trädgården växer det så det knakar. Min älskade Super Star blommar äntligen. Första rosen är för året är förevigad. Den doftar underbart.
Kärleken tvättade balkongen. Han ska i dagarna måla ny vit färg på den, så den lyser grannt mot gatan.
Vad vore en dag utan fotboll? Inte mycket till dag, kan tyckas. Är det inte träning eller match för Dottern, så är det Mjällby AIF:s A- eller B-lag som spelar. Vissa dagar ränner jag även på brorsönernas atcher också.
Ikväll var det match på Strandvallen. U21-match, vilket innebär B-lagsmatch. I mina fotbollstokiga ögon är det minst lika intressant som en A-lagsmatch, när det gäller Mjällby AIF. Här får man ju se flera av de spelare som lurar i kulisserna och vill in i finrummet.
När det är så varmt och härligt som det var ikväll, är det en fröjd att se på fotboll.
Dottern står till vänster på bilden ovan. Lika intresserad som jag.
Nu är klockan mycket och jag ska krypa till kojs. Det kommer en dag imorgon också.
Tills vi ses igen... KRAMEN!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du fick med en hel del i det här bloggbladet ju trots allt.. tvätta hus och måla såg vi oxså ena sonen göra i helgen.
Jobbigt men ett måste.
Pannkakor så gott det där måste jag visst ha en dag snart.. det var längesedan.
Tisdagstema i morgon då;-) Eller det är ju idag..
Tjingelong o suss gott

Anonym sa...

Inte för att jag är så förtjust i fiskmåsar, men den där såg så tragisk ut att jag tycker synd om den...