söndag 4 maj 2008

Vårens underbara färger



Om man bor i södra Sverige är nog bokskogarna på våren ett måste-besök. Idag, på väg hem från Ekohallen, tog vi omvägen genom Valje och insöp allt det underbara ljusgröna som skogen där erbjöd. Man blir helt tagen av det vackra. Det finns knappt ord... Man blir så lugn när man står mitt i detta skira, nyutsprungna.

Färden gick vidare via Stiby, där rapsfälten lyser gula och inbjudande. Jag ville slänga mig raklång i detta solig hav. Är det inte lite tidigt, så säg?

Naturligtvis, för er som vet var jag befinner mig, kom vi strax till Hällevik och körde nerför Haveliden. Hamnen var full av liv och havet väntar troget på att vi ska ut med båten i sommar. Vi längtar så. Se fler bilder på Båtbloggen.
Innan det stora trädgårdsarbetet började, gick jag ett varv i trädgården och bara njöt. Överallt kan man nästan se hur allt växer så det knakar. Alunroten har flera smäckra stänglar, som förmodligen slår ut om bara några dagar.
Löjtnantshjärta-busken börjar bli stor och har många små sprickfärdiga hjärtan. Om någon dag eller så...
Stockrosen skulle ju bara vara tvåårig, men den kommer envist tillbaka varje år. Den frösår sig själv. Bladverket är redan 40 cm högt. Lika trevligt som vanligt.

Svärföräldrarnas plommonträd blommar så grannt med sin vita klasar. Otroligt vackert. Våren är helt underbar.
Tills vi ses igen... KRAMEN!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Oh, jag som inte ens har knoppar i min Alunrot. Även dina Löjtnantshjärtan är mycket högre än mina. Men det är ju tidigare ute vid kusten än i inlandet som jag bor. Oj vad jag längtar till Hällevik när jag ser dina bilder, det är så härligt nere vid hamnen där.
Kram

cS sa...

Så trevligt att se dina fina vårbilder. Man blir ju alldeles knottrig av allt det vackra. Trakterna är även lite bekanta för mig. Tack för det

Anonym sa...

Otroligt vackra vårbilder. Så skööönt det är med vår o värme. Love it loud!

Ninni sa...

Åh så vackert!! Du får mig att längta hem...till våren, dofterna och grönskan. Det är nog den bästa årstiden av alla tror jag.
Underbara bilder som du visar, tack för det!
Kram Ninni

Lena sa...

Tack snälla ni, det är helt underbart ute nu, så jag bara måste föreviga allt vackert. Fler bilder kommer.
KRAMEN!

Anonym sa...

Åh, vad härligt!
vet du, jag har aldrig sett en bokskog.
Något jag faktsikt längtar efter att få se.
Så vackert!