torsdag 1 maj 2008

Typiskt Valborgsväder


Jag hade det på känn... Det varma, fina vädret skulle inte hålla i sig över Valborgsfirandet. Så är det ju varje år.
I tisdags var det varmt och härligt. Man behövde inte ha jackan på sig och barnen var som kalvar nyutsläppta på grönbete. Alla var glada. Igår var det mulet, blåsigt och ganska kallt i luften igen. Fy sjuttsingen!
Kärleken fyllde 42, men vi skulle inte fira så mycket. Han skulle ju gå på jouren vid midnatt, så det kändes inte speciellt avslappnande att bjuda in folk och han kanske skulle behöva sticka mitt i kalaset. Ibland måste han ge sig av flera timmar innan passet börjar. Vi vågade inte chansa.
Vi bjöd in hans föräldrar på lite grillning i all enkelhet, så ska han bli firad längre fram i sommar istället.
Efter maten var det dags att gå till Hembydgsgården för att ansluta till fackeltåget. Det var mest för Dotterns skull, men jag och Kärleken gick med vi också. Ju fler desto roligare.
Det var vääääldigt blåsigt nere i hamnen, som det brukar vara, så Majbålet var inte så stort. Brandrisken.... Firandet var kort och koncist och väldigt trevligt. Nu är våren här på allvar.
Efter en liten promenad var vi hemma igen och tände en egen Majbrasa i öppna spisen. Mysigt!
Idag har jag skickat min älskade Dotter med Kärleken till pappan och hans familj. Han får långhelg med henne denna gången. Hon har ju varit hemma tre helger på rad, så det gör inte så mycket. Tyvärr var flickstackarn alldeles uppriven när hon åkte. Tårarna flödade och hon ville inte iväg. Vad gör man? Han har ju rätten på sin sida och allt brukar bli bra när hon kommer dit. Hon var nog bara trött. Kanske kaninen drog lite också...?! Lagen säger ju att jag, som boendeförälder, ska puscha barnet att vilja åka till den andra föräldern. Det är bara att gilla läget. Jag pratade precis med henne, efter halva resan, och hon var lite, lite gladare. Hon har sin mobil med sig och kan messa och ringa mig när hon vill. Det kan pappan inte styra över. Jag betalar mobilen.
Nu måste jag ta itu med lite kontorsarbete, så jag kan hålla helg sen. Det blir i alla fall en dags ledigt. Imorgon måste jag jobba igen, för att sen hålla helg igen. En extra ledig dag spottar jag verkligen inte på.
Tills vi ses igen... KRAMEN!

1 kommentar:

Moster Mjölgumpa sa...

Vi var kvar vid elden längre än jag nånsin tidigare varit. Stannade tillochmed kvar och såg fyrverkerierna.