torsdag 20 september 2012

Kycklinggryta med curry och mango chutney

Har du ont om tid, men ändå vill laga något gott och helt från scratch? Då ska du prova denna superenkla rätt. Den är klar på ca 30 min.
 

KYCKLINGGRYTA MED CURRY OCH MANGO CHUTNEY
 
Ingredienser för 4 portioner:
3 kycklingfiléer
1 lök eller lökkrydda efter smak
salt
peppar
curry efter smak
ca 3 dl kycklingbuljong
ca 2 dl grädde
redning
ca 1 dl mango chutney
 
Gör så här:
* Strimla eller tärna filéerna, som du vill ha dem. Bryn dem tillsammans med lök och curry. Jag använde Alpnaerings lökkrydda, då jag inte hade lök hemma. Det funkar utmärkt. Jag tog lite drygt 1 msk curry, vilket gav ett lagom sting på köttet. Salt och peppra.
* Slå på den vatten och buljongtärning, alt fond, eller använd redan färdig buljong. Jag använde 3 dl vatten och 1,5 tsk Alpnaerings kycklingbuljong. Jag älskar den. Låt koka några minuter.
* Slå på grädden. Det går bra att minska ner på grädden, men jag använde så mycket, eftersom vi gillar sås. Dessutom har det en tendens att inte bli så mycket kvar till eventuella rester, vilket jag visste att det skulle bli idag. Låt koka ihop ett par minuter.
* Slå på den redning du vill ha. Jag använder nästan alltid vanligt mjöl och vatten, men maizena funkar jättebra. Låt koka ihop, så ev mjölsmak försvinner.
* Klicka i mango chutney lite i taget, tills du tycker det är lagom syrlighet. Det ska bli en bra balans mellan den och curryns hetta.
* Smaka av med salt och peppar.
* Servera med kokt ris av valfritt slag.
 
Smaklig spis!
 
 
Tills vi ses igen... KRAMEN!


Inga kommentarer: