lördag 29 september 2012

Kapten Gyllenhorn - en smak av himmelriket


När skymningen la sig över den lilla fiskebyn, traskade jag och Kärleken ner mot hamnen och den mysiga krogen Kapten Gyllenhorn. Jag hade bokat bord för två och kände att jag bara måste få mumsa på Johans supergoda mat en gång till innan de stänger ner för vintern. Jag måste få ett sista smakminne från min favoritrestaurang. Den kanske aldrig mer öppnar i samma regi. Jag håller dock tummarna för att de onda krafterna ska blåsa bort med vinterstormarna och att paret Gyllenhorn bestämmer sig för att köra en sommar till. Vi är många som älskar er mat och er båda. Snälla, kom åter igen!


Vi blev varmt välkomnade av Camillla, Kärleken och jag. Hennes varma leende och dofterna från köket gjorde mig avslappnad och glad. Det var lördagskväll, arbetsdagen var slut och jag har sovmorgon imorgon. Vad mer kunde jag begära?



Har du fortfarande inte varit hos Kapten Gyllenhorn och ätit, så har du verkligen missat något? Miljön, både inne och ute, är underbar. Pirater blandat med fiskebåtar och kluckandet Östersjön mot kajkanten känns som klippt ur en saga. Lägg sedan Johans drömlika mat till det och du är i himmelriket.







Efter en lång halvstressig arbetsdag satt ett par goda öl fint i kistan. Är man rocker, ska man dricka rocköl. Med menyn serverad ur LP-fodral av AC/DC och Iron Maiden blir upplevelsen total.


Vi vet att Johans mat är galet god och portionerna är väl tilltagna, men vi bara måste ha heta chiliräkor till förrätt. Oj, vad goda de är! Kaptenen gör dem själv. Mums!


Både jag och Kärleken valde Jolly Rogers planka till huvudrätt. Det är oxfilé- & fläskfilénoisette tillsammans med wokade grönsaker, friterad bakpotatis, spritsade, ugnsavbakade potatismosrosor, chilibearnaise, mandaringrönpepparsås och currybakad banan med någon mumsig hallonchutney på. Alltså, det är så gott att jag inte finner ord.


Jag orkade egentligen inte allt, men det skulle bara ner. Jag vet ju inte när jag får inmundiga något så gott härnäst. Tack Johan och Camilla, för gästvänlighet, supergod mat och att ni förgyllt hamnen ännu en sommar! Tack så jättemycket för allt! Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni kommer tillbaka nästa år. Jag och många med mig, kommer bli överlyckliga.

Det är midnatt och jag är fortfarande så mätt att jag inte kan andas. Jag kommer leva på detta länge än.

Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: