lördag 1 september 2012

Första höstdagen i trädgården


Återigen kom sommarvärmen. Det var så skönt idag. Mer lagom. Så där som jag vill ha det. Jag var bara tvungen att gå en runda i trädgården för att se hur det är med blommorna.

Jag började på trappan, där mina båda Sundaville ser ut att må hur bra som helst, medan den vita Mandevillan är helt borta nu. Den klarade inte allt regnande i sommar.



Storfavoriten Super Star blommar precis lika vackert nu som mitt under högsommaren. Blir det en någorlunda fin höst, kommer den blomma ända fram till november. Tänk, den fick flytta med mig när jag lämnade min marklägenhet för att bosätta mig här. Det klarade den galant och har blivit ännu större under de här åren.


Stockrosorna sjunger på sista versen och det är dags att börja skörda fröer. Kanske imorgon. Nu blommar bara en vacker blomma på varje stängel, men det gör inget. Jag måste ju få chansen att längta efter dem igen.


Denna vackra Aster av något slag, flyttade jag också med mig från mitt förra hem. Innan dess kom den från en granne. Det var Ninas snälla mamma, som generöst gav mig växter när jag var som mest skör av min forna utbrändhet. Jag älskar denna skönhet.


Är det midsommar nu? Nej då, men några söta prästkragar har vuxit upp och blommar så grannt bredvid astern. Den ger energi inför den mörka hösten som är i antågande.


Jag kommer inte för mitt liv ihåg vad denna ljuvliga blomma heter. Kärleken har klippt av lappen med gräsklipparen. Jag har det på tungan, men det kommer inte längre. Kan någon hjälpa?



Även denna gula ståtlighet kommer från Ninas mamma via min förra trädgård till den nuvarande. Den är så fin. Jag är glad att jag inte lämnade den. Någon som vet om det är ogräs eller om det har något namn?


Vi har skördat. Vi har slängt. Det växer så det knakar. Jag har inte använt rabarberna på ett tag, men kanske ska jag gräva mig in bland bladen och se om det finns några späda stänglar att göra paj eller kräm på innan hösten kommer. Det är ju så gott.


Nu är rundvarndringen slut för den här gången. När den blir av nästa gång, så är nog alla sommarblommor borta och hösten har slagit sitt grepp om växterna. Jag funderar på att köpa lite höstväxter till mina krukor på trappan. Det har jag inte gjort på ett par år. Nu känner jag för det igen.

Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: