torsdag 30 september 2010

Första besöket vid havet - Turkiet dag 2, del 2


Efter en god lätt lunch, en stunds vila och ännu en svalkande dusch, packade vi ihop våra badväskor och gick mot stranden.
Under första promenaden, tidigare under dagen, fick vi erfara hur hopplös trafiken är i Alanya. Alla kör som galningar. Mopeder på trottoarerna. Ingen verkar hålla några hastigheter. Usch! Det kommer vi inte sakna. Hade vi vetat det, hade vi valt ett hotell lite närmre stranden.

Det var ca 800 m till stranden, enl Fritidsresor, och det tog ca 20-25 min att ta sig dit. Trafiken var galen på sina ställen. Vi fick hålla Elin i handen. Vi räknade inte med att bilisterna kunde se henne. Usch!

Väl framme vid stranden glömde vi trafiken en stund. Det var underbart. Vi kom så pass sent på eftermiddagen att solsängsförsäljarna gått hem. Vi slapp bli jagade av en envis turk.

Vi hade filt med oss och slog oss ner när strandkanten. Elin & Chrille kunde inte komma i vattnet snabbt nog. Jag ägnade mig åt vyerna istället. Eftersom jag hade både handväska och kameraryggsäcken, så ville vi inte bada samtidigt allihop.

Vattnet höll en temp på 27-28 grader. T.o.m. jag kan bada i det. Elin älskade vågorna och bestämde att detta skulle bli hennes favvostrand för veckan. Jag var inte lika lycklig. Vågorna är häftiga, men inte när man har glasögon. Jag kan INTE vara utan mina glasögon. Då är jag blind.

Elin och Chrille låg i mest hela tiden. De kom bara upp ibland, när samvetet tog överhanden. Chrille fick lite skuldkänslor över att jag plågades i hettan på stranden. Jag hade ju inget parasoll.
Jag höll i alla fall ut i 1½ tim.
Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: