fredag 2 januari 2009

Inget för känsliga

Dagen började mindre bra. Som vanligt hade jag huvudvärk och som vanligt ville den inte ge med sig när jag steg upp (vilket den kan göra ibland...).


Jag stapplade från sängen till soffan, samtidigt som jag sa 'Hej då' till Kärleken, som körde till jobbet för ett arbetspass som sträcker sig fram till midnatt mellan söndag och måndag.


Med en Imigran till hands fixade jag fredagsfärger och kröp sen ner under täcket igen...


Eftermiddagen blev desto bättre.


Huvudvärken började ge med sig. Jag knallade över till mina underbara svärföräldrar för att åstadkomma det vi inte hann med före jul. Vi skulle göra leverkorv. Mums! Bättre sent än aldrig, eller hur...?!

Det ser inte så inbjudande ut, men är galet gott!!!! Dessa är inte tillagade.


Vi fick till ett makalöst samarbete, vi tre. Jag malde levern och de andra tillbehören, som svärmor förberett. Svärfar tog vid med stora grytan, där han blandade allt minutiöst. Hela 10-liters-grytan full!


När allt var blandat, avsmakat och redo för stoppning, var även fjälstrena klippta och klara. Bara att sätta igång. Svärmor fyllde kvarnen, svärfar skötte korvarna och jag assisterade med påfyllning och andra nödvändigheter. Vilket team!


När allt var klart och uppdelat på tre familjer (svägerskan ska ju åxå ha, även om hon inte kunde vara med), så blev det allt som allt närmre 8 kilo leverkorv. Jag stekte mig en goding till kvällsmat och stoppade fyra middagar i frysen. Jag måste påpeka att det är inga snålt tilltagna middagar. Mmmm...


Nu ska jag bara övertala mamma att få göra en laddning tillsammans med henne åxå. Hon har ju inte riktigt samma recept och leverkorv kan man inte få för mycket av. Egentligen gör vi det bara till jul, men allt blev lite annorlunda denna gången, så kanske kan jag få till stånd ett korvstoppande så här i efterhand även hos henne...?


Tills vi ses igen... KRAMEN!




6 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Jag är lever tok så jag blir smått avundsjuk;-) Har aldrig gjort korv av något sla men köper leverkorv i charken då och då. Hmmmm undrar om coop har charken öppen idag;-)

Lena sa...

Svar t Simone, FrittUrHjärtat:
Du, min vän, den leverkorv du köper färdig är ingenting emot den man gör själv. Jag skickar gärna båda recepten om du tar dig för att prova någon gång.
Kom hit, vet ja, så ska du få smaka? =) KRAMEN!

Anonym sa...

Hejsan!

Just leverkorv hoppar jag gärna över, men annan hemlagad korv äter jag titt som tätt! Svärmors är tex inte dum! :-)

Men det är många år sen nu som jag gjorde egen, mest beroende på att vi inte har haft egna grisar till slakt på bortåt 10 år (kan vara ännu längre sen, förresten!?).

De vi köper lammkött av brukar skicka iväg kött till en charkfabrik, och få korv av allehanda sorter tillbaka - fast de är inte alls lika goda som dem man gör helt själv... Men det är ju bekvämt att låta en fabrik göra jobbet,och innehållet är ju (till största delen iallafall) hemproducerat)... <:-)

Nädå, det är väl inte direkt kafferansonering här i huset - maken tyckte väl att han skulle locka upp mej ur bingen bara, och doften av nybryggt kaffe tidigt om morgonen är faktiskt ganska oemotståndlig. :-D

Ha en jättefin helg!!! :-)

annette sa...

Leverkorv har jag aldrig vad jag vet ätit, men lever i sig gillar jag, så det skulle nog gå ner en bit;)
Kul att göra sådana saker tillsammans med andra, blir ju också så mycket smidigare!

Ha en skön lördag, förhoppningsvis utan huvudvärk!

Kramen //annette

Anonym sa...

Vad duktiga ni är som stoppar korv. Minns att mamma gjorde det när jag var barn.
Kram

Cattis sa...

mm... hemstoppad korv. vad spännande. Minns faktiskt att jag stoppat korv hos min mormor som barn.
Att göra mat från grunden blir alltmer lockande.

kram
Cattis