onsdag 1 juni 2011

När kommer de?

Sen ett par månader tillbaka har vi ett nytt sopsorteringssystem i kommunen. Det fanns tre olika "storlekar" att välja på: liten, stor eller osorterat. Liten och stor kostar samma, 2600 om året, medan osorterat var avsevärt dyrare, säkert 1000 kr mer. Jag minns inte så noga. Kärleken och jag valde den "stora".

Det stora paketet innehåller två tunnor. Den ena, nr 2, töms varannan vecka (v 10, 12, 14, 16...) pga bla matavfallet och restavfallet. Dessutom slänger man färgat glas och plast i den. Den andra, nr 1, töms var fjärde vecka (v 11, 15, 19, 23...) och i den slänger man ofärgat glas, metall, kartong och papper.

Vi har inga problem med att det står två stora tunnor på tomten. Vi sparar en massa tid, plats och pengar. Tid för att vi slipper köra iväg med skräpet, plats för att vi slipper samla i källaren och pengar för att vi slipper köra iväg med skräpet. Dessutom riskerar man inte att få punktering på bildäcken på återvinningsstationerna. Skönt!

I informationsbladen står att tunnorna ska tömmas på morgonen. Jag har för mig att de ska vara tillgängliga ute vid tomtgränsen vid ca 6-7-tiden och kommer bli tömda på förmiddagen. Hittills har dock ingen sopbil kommit till oss före kl 15. Vi har t.o.m. blivit missade en gång. Numera slår jag och Kärleken vad om när tunnan kommer bli tömd. Idag har jag sagt att den faktiskt kommer tömmas före kl 15, medan Kärleken säger att det inte blir före kl 17. Vi får se...

Tills vi ses igen... KRAMEN!

2 kommentarer:

Ulrica Hauguth sa...

Hur dax blev det.Jag har svårt för att veta när den där bilen och vilken tunna det är som ska tömmas. Tur att de står vid vägen hela tiden. Jag har trådgårdstunna också och samma problem vet ej vilken vecka de kommer. Jo jag vet att det är en gång varannan vecka . Men var det förra vecka eller missade jag då. Ja nu står den också vid vägen så dom inte missar den.

Lena sa...

Den kom 14.12, men vi såg den redan kl 12.48 på granngatan. Vet inte hur de lagt upp sina rundor.
KRAMEN!