söndag 20 juli 2008

Fyndat på Degeberga antik- & samlarmarknad

Om man är tokig i gamla prylar, så ska man bege sig till Degeberga hembygdspark den tredje söndagen i juli (tror jag) varje år. Då samlas där hundratals antikhandlare för att kränga billigt och dyrt till galna konsumenter.
Jag har inte varit där på många år, men idag körde vi de ca 5 milen dit, enkel resa. Det var vettigt väder, med några enstaka regnskurar som inslag i den soliga dagen, så det var bara att njuta.
Marknaden började redan vid 8-tiden, efter vad jag läst mig till, men Moster Mjölgumpa var där kl 7.30, så kanske var man i farten redan då. Jag visste i alla fall inte var jag hade rumpan så dags. Vi kom dit vid 11-tiden.

Även på antik- & samlarmarknader blir man hungrig och törstig. Korvvagnar trängdes med sill-, lax- och frukthandlare. Det var lätt att hitta något som passar,men köerna blev snabbt långa vid lunchtid.




Numera är det nog ganska svårt att fynda på marknader, då de flesta börjar bli väldigt medvetna om gamla sakers värde, tack vare alla antikprogram på teve och inslagen i tidningar. Jag hade inget direkt i sikte, men jag hoppades hitta något till min servis och kanske något trevligt uppläggningsfat.




Jag fyndade trots allt. Jag fick tag i ett stort kakafat till min Hackefors Linnéa-servis. Det blir nu det största jag har. Dessutom har jag nu även en tekopp att sörpla ur på kalasen. Den är visserligen inte av modellen rokoko, som min övriga kaffeservis, men det är ju bara jag som dricker te när vi samlas, så jag kommer nog njuta ända. Det blir trevligt att kunna duka lika till alla.





Kärleken handlade han också. Han hittade ett litet trevligt schack helt i glas. Han vill så gärna lära sig spelet, så jag måste damma av mina kunskaper. Nu har vi möjligheten.
I fortsättningen kommer mina bidrag i allehanda fotoutmaningar finns i min nys blogg Tematoken. Titta gärna in där.
Tills vi ses igen... KRAMEN!







Inga kommentarer: