torsdag 2 augusti 2007

Tack Michael Lerjéus....

... för att du skänkte bort Mjällbys seger till IFK Göteborg. Jag finner knappt ord att beskriva hur jag känner för dig just nu.

Det låg verkligen spänning i luften på Strandvallen idag. Alla var riktigt taggade, spelare och publik. TV4+ var på plats med superjönsen Patrik Ekwall i spetsen. Han såg mest förvirrad ut. Det ska bli kul att höra hans kommentarer från inspelningen av matchen. Jag ska studera allt i minsta detalj.

Det var så härligt att se Mjällby-spelarna komma igång. De visade snabbt vilka som styr och ställer i denna del av landet. Det lekte med bollen dribblade stundom upp de blå-vita på läktaren. En oinsatt hade inte kunnat peka ut vilket lag som egentligen ligger i Allsvenskan. Mjällby höll klass.
Nu kan man dock fråga sig hur reglerna lyder. Jag visste inte att man får använda händerna som utespelare. Jag trodde det var vikt för målvakten. Hm... Tydligen får man det?! Nähä, någon viskar till mig att det är bara allsvenska lag som får ta i bollen. Jaha, vad bra! MAIF är ju på god väg upp i Allsvenskan. Då vet vi vad som väntar. Nya spelregler.
Under matchens gång upptäckte jag att det som genererar frispark ena minuten inte alls blir en i nästa. Mjällby-grabbarna spelade drömfotboll under långa stunder och stod verkligen upp mot ett av Allsvenskans topplag. Trots detta blev de manglade av domartrion hela tiden. Göteborgarna kunde skutta runt och ramla hur som helst utan något hänt, så fick de frispark. När MAIFarna dribblade, trixade och snurrade upp Göteborgarna i piruett, blev de fällda och nermejade, men inte f-n fick de domsluten med sig. Nej, herr domaren bara viftade för vidare spel. Jag trodde läktarna skulle rämna av alla skrik och visslingar. Det fortsatte matchen igenom.



Mjällby visade snabbt att de är, som fansen skanderade, Kungar på Vallen. De tog ledningen tidigt i matchen och höll emot duktigt. Det var en fröjd att se dem spela. Göteborg hade inte många bra chanser och dem de hade, satte våra gulsvarta pojkar stopp för utan att blinka.
Det gick så långt att man som åskådare knappt var rädd då Göteborg fick hörna eller frispark nåra vårt mål. De kom inte till ändå.
Det som istället gjorde oss skärrade var de klantiga domsluten. De blåste inte av för solklara hands på blåvita spelare, och inte heller för fällda Mjällbyspelare i motståndarnas straffområde. Kunde samma domare blåsa för straff för Landskrona häromdagen, en mycket tvivelaktig sådan, så skulle han väl blåst flera gånger idag.
Herregud!

Det var trots allt lite häftigt att ta emot Göteborg här på Strandvallen. Jag var ganska tagen av dem på 80-talet. Jag förälskade mig i Glenn Strömberg och följde deras spel minutiöst.

Numera håller jag ganska bra koll, men bara för att de är ett allsvenskt lag. Jag håller inte reda på spelarna på samma vis. Nej, det är Mjällby som gäller. Och Kalmar FF... Det var dock ganska kul att se Niclas Alexandersson i egen hög person. Han är ju duktig och har gjort mycket bra för landslaget. Tyvärr fick han utstå spe från MAIF-klacken. De skrek " Niclas e gammal ". Inte bra, inte bra.
Frisparken han slog här ovan gick INTE in. Det hade jag inte unnat honom. Jag är bara LITE imponerad.

TV4+ direktsände matchen och man hade fått tidigarelägga sändningen, då man var rädd att mörkret skulle falla och det skulle bli dålig bild i rutan. Strandvallen har ju inga strålkastare.
Det är nästan lite skrattretande. Här har man ett lag som länge abonnerat på sin plats i de högre divisionerna och dessutom varit uppe i Allsvenskan och vänt 3 (!!!) gånger, och så har man inte installerat ljus på vallen. Galet! Man anser att det är för dyrt. Pyttsan!
MAIF drar massor av folk till trakten och det genererar pengar. Är det då inte värt att satsa de pengarna.
Snart blir de i alla fall tvungna att fixa till problemet, då regelverket säger att alla arenor i Superettan och Allsvenskan måste ha ljus.

Problemet man var rädd för, höll på att komma. Matchen gick till förlängning, då det stod 1-1 efter full tid.
Det började bli riktigt dunkelt över planen och det var rått i luften.
Det märktes att spelarna var trötta mot slutet. De orkade inte ta riktiga avslut på anfallen, trots att läge fanns. MAIFarna hade några fina inlägg på mål, men det ville sig inte. Slutsignalen gick och många svordomar och dystra miner belägrade arenan. Hade domarna stått i närheten, hade de nog kunnat känna sig nästan lika rädda som de som dömde i Stockholm häromdagen. Det låg smockor i luften.

Nu ska vi fortsätta hylla våra underbara spelare och ge dem en extra puff i ryggen. Svenska Cupen är över för våran del, men vägen mot allsvenskan ligger utstakad. Nästa skalp ska tas på söndag. Då är det GIF Sundsvall som ska komma hit till Strandvallen och bekänna färg. Lycka till!

Heja Mjällby! Heja Mjällby!

Tills vi ses igen... KRAMEN!

1 kommentar:

Moster Mjölgumpa sa...

Tänk att tillochmed jag har varit och tittat på Mjällby en gång. Måste varit på åttiotalet, de spelade mot Öster minns jag. Cyklade vilse på vägen hem!