lördag 14 juli 2007

Min trädgård

Idag har jag kunnat njuta av min trädgård igen. Det eviga regnandet har gjort att jag bara gödslat och tittat till blommor och grödor den senaste tiden. Jag har ju knappast behövt vattna.
Mina grönsaker och blommor växer som bara den, men de mår verkligen bra av lite sol. Mina blomkrukor ser vissna ut p.g.a. vätan, men de repar sig så sakteliga.
Jag har redan skördat flera zucchini, vilket är jättegott att grilla. Den som syns på bilden ligger just nu skivad och får färg bredvid entrecoterna. Det ska bli mumsigt!
I våras grävde vi upp min vackra ros, Super Star, ur min dåvarande rabatt, eftersom jag skulle flytta och inte ville lämna den till nästa hyresgäst. Hon hade nämligen indikerat att hon skulle ändra rabatten helt och hållet. Jag såg mörka moln över min älskade ros. Stackars blomma, skulle den gå en våldsam död till mötes? Nej tack!
Vi tog helt sonika och grävde upp den och flyttade med den till nästa trädgård.
Den överlevde och nu blommar den hej vilt och doftar helt underbart. Den listas som buske med möjlighet till snittrosor, men i min tidigare trädgård ville den klättra och blev hur stor som helst. Jag hoppas den vill göra detsamma även på sin nya växtplats. Hur som helst är jag väldigt nöjd att den tog sig och verkar må bra.

Vi fick det efterlängtade besöket i eftermiddags. Ingrid kom med sin man och två av sina barn. Vi fikade på altanen och fick en lång trevlig pratstund. Innan de gav sig av mot Europa gick vi en promenad till hamnen och tittade på båtar, bl.a. vår egen.

Det var fortfarande fint väder när de åkt. Vi tog mc:n och drog iväg en runda runt bygden. Härligt! Nästan lika skönt som att åka ut med båten.

Tills vi ses igen... KRAMEN!

1 kommentar:

Pappa Nicke i USA sa...

Ar det vanligt med zucchini i Sverige? Jag kommer aldrig ihag att provat det nar jag bodde hemma i Sverige, men ater ofta det har i USA (grillad) eller ibland i aluminum folie med smor och vitlok pa grillen, mums