torsdag 19 juli 2007

En riktig familjedag

Idag hade vi en sån där perfekt dag för göra allt och ändå ingenting. Vi hade inte bokat något, utan ville ta dagen som den kom. Sambon har inte semester längre, så vi får göra famljesaker tillsammans på hans lediga dagar. Övriga dagar spenderar jag och dottern själv, så gott vi kan. Tjejgrejer!
Det här var en bra dag för utflykt. Efter vanliga hemmabestyr packade vi fika och gav oss iväg på cyklarna. Vi hade inget mål, men hamnade till slut i Hällevik. Vackra Hällevik! Vi cyklade genom hela byn, med alla turister och båtar. Solen sken och alla var glada. Vi hittade en bra plats för fikastund och slog oss ned. Ingen av oss var sugen på att bada, men det var det många andra som gjorde. Jag antar att man passar på så länge det varar...
Vinden tilltog och vi blev sugna på drakflygning. Vi kastade oss på cyklarna och for hem. Det tog inte många minuter förrän draken var i luften.
Sambon, som skyller på dottern för att kunna göra sånt här, blev som barn på nytt. Dottern, som är med på alla upptåg, hakar glatt på. Helt plötsligt hade jag två barn. Jag är nöjd om de är nöjda.
Mina brorsöner fick radiostyrt flygplan resp. helikopter i våras. Min sambo frågade genast mig om min dotter skulle vilja ha något sånt. Ska sanningen fram, var det nog han själv som ville ha dem.
Så mycket friskluft och sol gör att man blir hungrig. Vi tände grillen och värmde oljan i frityrgrytan, som jag fått av Moster Mjölgumpa för flera år sen. Det blev hamburgare och pommes. Mat vald av mina två älsklingar, som nu fått sällskap av brorsdottern. Det blev en mysig stund på altanen och mätta blev vi. Man kan ju inte vara ansvarig och laga husmanskost varje dag, tycker 2/3 av familjen.

Efter maten fick flickorna ny energi och helt plötsligt hade alla dotterns dockgrejor hamnat på en filt på gräsmattan. De hade jätteroligt och var inte alls de stora coola tjejer de annars försöker vara. Sommaren är härlig. Man måste inte vara så stor jämt. De lekte ute ända till mörkrets inbrott och stupade sen i säng.
Vilken härlig dag det blev! Ett bevis på att man måste inte planera allting. Man kan få ut så mycket av dagen hemma.
Nu ska jag krypa till kojs och sova gott. Jag undrar vad morgondagen har i sitt sköte.
Tills vi ses igen! KRAMEN!














Inga kommentarer: