onsdag 12 december 2007

Ljusets drottning


När det är som allra mörkast och stressigast kommer hon, ljusets drottning. Jag blir lika varm varje år när Luciatåget skrider fram i mörkret. Dessa underbara barn som tränat så hårt och lagt ner hela sin själ i att det ska bli fint.

Det är en tradition på min dotters skola att ett stort gäng högstadieelever lussar tillsammans med 3e-klassarna. Min tös är i år en av de "små". Hon har tränat och tränat, både hemma och i skolan. Det här var stort för henne.

Ikväll var alla föräldrar och syskon bjudna till skolans gymnastiksal för att få en smygstart på lussandet, som når sin kulmen i skolan imorgon bitti, då hela gänget lussar för övriga elever. Jag fick sällskap av min dotters pappa, som packat in hela familjen i bilen och tagit sig till byn. De är många i klanen. Min dotter har två yngre bröder och en ganska ny lillasyster, tre månader gammal. Frugan var också med. De har 5 milenkel resa till oss, så det blev ett helt företag för dem. Vilken tur att klassen skulle ha samkväm i matsalen efteråt, så alla kunde fika och umgås lite.

Nu får jag väl återgå till bönderna. Även detta når sin kulmen nu. Tack-o-lov för det!

Tills vi ses igen... KRAMEN!

Inga kommentarer: