söndag 16 december 2007

Tar klivet in i en ny värld????


En ståtlig skapelse från min goa dotter & kära sambo

Jaha, så var man 40 år fyllda. En nybliven tant. Just nu är jag enormt trött och har en dunkande huvudvärk, så jag känner mig verkligen gammal. Tänk vad trevligt det hade varit om jag haft en sjusjungande fest att skylla skallebanket på... men tyvärr är det den gamla vanliga trallen. Jag har i alla fall blivit väldigt uppvaktad och haft mycket mysigt med min familj.

Dagen, eller ska vi säga natten, började med ett konstigt telefonsamtal. Jag hade precis börjat slumra in i den välbehövliga skönhetssömnen, när min mobil började morra och studsa. Sambon satte sig käpprätt upp i sängen och tjoade: "De e te dej, de e te dej". Med förvirrad blick sökte han, utan glasögon, efter telefonen.

Jag svarade, men det var tyst i luren. Jag ropade hallå flera gånger och till slut fick jag ett ännu mer förvirrat svar i andra änden. Pappa lät mäkta förvånad. "Ringde du hit?". Jag, som verkligen inte hade ringt, förstod ingenting. Jag sov ju. Pappa hade blivit väckt av att deras hemtelefon ringde vilt och han gick som i trans för att svara. Ingen av oss förstod nånting. Gick det troll i linjen? Klockan var ju nästan mitt i prick på min födelsetid. Telefonerna ringde upp varandra. Hm... Ett gott skratt fick vi i alla fall och en yrvaken mamma fick också tjoa GRATTIS mitt i natten. Ingen skada skedd.

En underbar julgrupp från mina föräldrar
Efter det tokiga telefonsamtalet var min kärlek så vaken och uppspelt att han bara måste ge mig sin present. Han kunde inte vänta till morgonen. Ja, ja, det gick väl bra. Jag förstod ju att det måste vara något riktigt speciellt.
Jag skrek rätt ut när jag öppnade upp två biljetter till Melodifestivalen 2008, deltävlingen i Göteborg. JIPPIE!!! Sen kunde ju inte jag sova...
Vi fick stiga upp ganska tidigt, eftersom vi skulle köra 7 mil för att hämta hem dottern. Jag ville verkligen inte fira min födelsedag utan henne. Hon hade firat med sin pappa, som också fyller jämnt, kvällen innan, så det var en trött flicka vi fick med oss hem. Hon var dock lika uppspelt hon över att äntligen få överlämna sina presenter. Jag fick ett egenhändigt tillverkat halsband, en jättesöt kudde som hon sytt i slöjden, en cd-skiva och den jättefina buketten på översta bilden.
För att ha allting klart för det lilla intima kaffekalaset som väntade under eftermiddagen, blev det ändå ganska stressigt. Mat skulle på bordet, tårtan skulle garneras, duken skulle strykas och golvet skulle dammsugas... Pust! Det gick vägen. Jag hann t.o.m. duscha ordentligt och föna håret.

En orkidé fr svägerska m fam & en söt julblomma fr svärföräldrarna

Lagom till eftermiddagskaffet kom mina gäster. Mamma, pappa, svärföräldrarna och min svägerska med sina pojkar. Det blev väldigt mysigt. Jag hade bett om att inte ha en massa ståhej denna gången. Jag vill hellre ha en riktig fest till sommaren. Det respekterades. Min bror m familj hade fullt upp på sitt håll och syrran, som bor i Götet, kommer ju ner till Skåne nästa helg. Vi kan ses då. Jag hoppas hon har köpt en tomte till mig. Det är tradition. Min lillasyster köper en ny samlartomte varje år till min födelsedag. Det kan vara JIE, Gabriel, Rolf Berg eller Nittsjö. Jag älskar dem och det skulle bli väldigt tomt och konstigt om hon slutade. Eller hur, Syster Yster!?
Nu ska jag hoppa ur kläderna och krypa i säng. Jag är helt slut. Det är inte lätt att bli gammal.
Tills vi ses igen... KRAMEN!




1 kommentar:

Moster Mjölgumpa sa...

Visst är det härligt att bli gammal!
En gång blev min lillebror uppringd av kompisens telefonsvarare.