tisdag 16 oktober 2007

Ta hand om barnen

I helgen var det dags att tänka på Världens barn igen. Det känns lite konstigt att det endast blir stort pådrag en gång om året. Vi ska väl ALLTID tänka på barnen!?!
Överallt möttes jag av glada människor som skramlade med insamlingsbössor. Jag hade redan skänkt pengar via telefon, men naturligtvis stoppade jag en peng i bössan. Det blev en 50-lapp denna gången.
Jag mådde ganska bra inombords, för jag hade faktiskt gjort ytterligare en sak. Jag hade köpt ett halsband, där hela intäkten går till en organisation som jobbar mot trafficking av barn. Det kostade 150 kr och är värt varenda krona. Jag tycker det är underbart. Den ena brickan har mönstret av en EAN-kod och den andra säger "Not for Sale". Jag kommer bära detta med stolthet. Alla barn borde få växa upp i en lugn trygg miljö där de kan utvecklas i sin egen takt.

På tal om barn har jag ju själv en dotter på 9 år, som väldigt snabbt har tagit klivet från liten flicka till en tuff liten tjej som har gläntat på dörren till de stora tjejernas värld. Nu får inte längre mamma välja kläderna på morgonen. Mamma får inte handla nytt själv. Lilla damen måste vara med och "shoppa". Hon har gått från att vara den lilla prinsessan till att stå som den coola tjejen framför spegeln, över en natt. Det är både skrämmande och glädjande på samma gång. Jag är glad över att allt med Disney Princess på försvinner ur hennes rum, men jag blir också lite darrig av tanken på vad jag har framför mig. Puberteten.... Hu!

Jag har redan sålt en vägglampa och nästa (en bordslampa) ska annonseras ut idag. Det kommer även säljas två bäddset, en papperskorg, skrivbordsunderlägg, tallrik, prinsessklänning mm mm. Allt som indikerar gullegull ska bort. Nu ska tjejen bli stor. Mamma får följa strömmen och hänga med så gott det går. Nåja, jag kommer inte sakna prinsessorna, men min lilla flicka får inte bli stor alldeles FÖR fort. Jag vill njuta.
Tills vi ses igen... KRAMEN!


4 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Skulle du kunna fixa ett sådant halsband till mig också?

Lena sa...

Ja det tror jag nog. Jag ska ringa Petra meddetsamma. KRAMEN!

Görel sa...

Den så underbara lampan finns inte kvar, va??

Lena sa...

Vad trevligt att du hittat hit. Nej, lampan finns inte kvar. Den såldes direkt efter att annonsen lagts ut. KRAMEN!