lördag 3 oktober 2009

Minns du...

... när du var ung och kärlekskrank? Minns du när du som 16-åring föll för den där killen, som alla ville ha? Minns du hur jobbigt det var att inte få veta om din kärlek var besvarad?

Jag minns inte. Jo, jag har varit 16. Jag har varit ung och kär. Dock var jag aldrig kär i "den där" killen som var så himla populär, att han kunde välja och vraka bland alternativen. Jag var kär på avstånd... i killen som inte så många lagt riktigt märke till.

Min flicka är bara 11 år och har inte nått dit ännu. Visst är det lite tissel mellan henne och hennes kompisar. Visst kommer hon till mig ibland med sina undringar. Det har bara inte börjat "på riktigt" ännu.

Sen en tid tillbaka har jag en ny vän. En ung vän. En flicka i trakten, som jag inte kände sen tidigare, har tagit kontakt med mig. Hon har kärleksbekymmer och började anförtro sig åt mig. Kanske har jag gett intrycket av att kunna lyssna och hjälpa. Kanske har hon ingen vuxen att prata med.

Jag har bara träffat tjejen en gång och det var efter att vi chattat flera ggr via Facebook. Det är en söt tjej med en trevlig personlighet. Tösen har kärat ner sig i en grabb, som jag känner lite grann. Jag har aldrig sett dem tillsammans, så det är svårt att tala i huruvida hennes känslor är besvarade. Jag kan bara tala i hur jag tycker hon ska agera för att inte förstöra för sig själv i de eventuella chanser hon har att komma honom nära. Grabben är några år äldre och har på så vis lite mer erfarenhet, dessutom har han numera en livstil som kanske är något annorlunda än tjejens.

Jag fortsätter vara hennes vän och stöttar så gott jag kan. Jag hoppas hon inte rusar iväg för ivrigt, så allt rasar samman för henne. En kille tycker i slutändan inte så mycket om en tjej som är för ivrig. Risken är ju stor att han utnyttjar henne och sen slänger bort henne. Det är hennes unga hjärta för oerfaret för.

Tills vi ses igen... KRAMEN!

3 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Han, den där du nämner i andra stycket, är det han som du fprtfarande är kör i på avstånd? Han, med den lilla racketen och den lilla, lilla, vita bollen!

Moster Mjölgumpa sa...

Oj så tokigt det blir när man inte korrläser. Givetvis menar jag "fortfarande är kär i".

Lena sa...

Haha! Nog visste jag vam han var när jag var 16, men då hade jag inte riktigt fått känslor för honom. Nä, det var en kille på lite närmre håll och du vet vem han är. KRAMEN!