onsdag 11 april 2012

Man tager vad man haver

Kärleken är på kurs i Östergötland. Dottern och jag körde trötta hemåt efter skola resp jobb. Jag hade ingen aning om vad jag skulle laga för middag. Mataffären Extra i Mjällby har bra pris på färska kycklinglår, så vi bestämde oss för att hämta ett paket och se vad kylskåpet hade att erbjuda.


Med purjolök, grädde, soja, kycklingfond, sambal oelek, vitlökskrydda, basilika, salt och peppar, tänkte jag att nog ska det väl gå att få ihop något att äta.


Här är resultatet. Jag fräste på låren, så de fick lite färg. Sen brynte jag stimlad purjo i stekflottet som blev över efter kycklingen. Jag bredde ut all purjon i botten på en smord ugnsfast form och la sen kycklingdelarna ovanpå.
Därefter kokade jag ihop 4,5-5 dl grädde (hade både matlagnings- och vispgrädde i kylen), 1 msk soja, 1 msk sambal oelek, 2 tsk kycklingfond och vitlökskrydda. Innan jag tog av grytan rörde jag i ett par tsk basilika och smakade av med salt och peppar (behövdes inte mycket).
Såsen slog jag sen över kycklingen och ställde in i ugnen på 200gr i ca 25 min. Under tiden kokte jag ris och gjorde en god sallad.
Alltihop blev hur smarrigt som helst och lite sådär lagom starkt. Det gillades. Mums!


Tills vi ses igen... KRAMEN!


Inga kommentarer: