fredag 4 juni 2010

Vi kliver in i 80-talet

Det tog tid. Det tog gnäll. Det tog samtal. Det tog mer tid. Och ännu mer tid....

Idag har Kärleken och jag äntligen klivit in i 80-talet. Ja, 80-talet. Vi har blivit med diskmaskin.

Den vise säger nu att diskmaskinerna kom till hemmen redan på 70-talet, men jag vill argumentera och säga att det nog var ganska få svenska familjer som hade en dylik på den tiden. Däremot kan jag intyga att jag bevistade många vänners bostäder under det glada 80-talet och där fanns dessa underverk.

Min mamma var länge emot att införskaffa en diskmaskin. Jag minns inte att det kom någon innanför våra väggar före jag flyttade hemifrån. Jag kan minnas fel, men i så fall kan det inte slå på många månader.

I de bostäder jag haft genom åren, både ensam och med barn och numera sambo, har det aldrig funnits denna hjälp. Den enda diskmaskin jag haft är Kärleken.

Efter mycket tjat fick han äntligen sin vilja fram och en maskin beställdes för två veckor sedan. Den skulle komma inom en vecka. Det tog flera irriterade samtal och hot om återkallelse av beställning, innan de hostade upp en maskin till oss igår. Det var på SIBA i Kristianstad.
Med en vals om att någon annan stod på tur på den enda maskin som fanns i bygget, bad de oss om ursäkt och lät oss få den och en extra gåva som plåster på såren. Vi vet dock att det var just vår maskin som stod i deras lager, men att de glömt att kontakta oss. Kundtjänst har skvallrat.

Idag kopplade Kärleken in sin nya vän och vi har kört vår första laddning. Gissa om det var en lycklig man som plockade ur den rena disken. Jag undrar bara om han satt allt på sina rätta platser...?
Tills vi ses igen... KRAMEN!

4 kommentarer:

Unknown sa...

SIBA? För framtida bruk måste jag tipsa om Gränsbygdens Köpcentrum i Markaryd! De är billigast i Sverige, och kör hem grejorna billigare än det kostar att hyra en släp.

Vi fick bra rabatt i en lokal butik, men det skiljde 4000! på disk o spis. Precis samma grejor..

Moster Mjölgumpa sa...

Jag tror faktiskt att vår diskmaskin, en Asea Skandia, installerades 1971. Tydligen var mina föräldrar väldigt före sin tid...

Unknown sa...

Moster mjölgumpa: Du har alldeles rätt, din pappa köpte diskmaskinen dagarna innan jag åkte till BB och skulle föda din lillebror. Men han installerade den inte förrän lillebror var född, så jag fick inte inviga den. Han var trött på att diska, som du vet så har vi ingen diskmaskin idag och jag behöver inte heller någon.

Mors Deka: Du kommer säkert att trivas med din maskin många år framöver. Lycka till.

Lena sa...

Tack för tipset, Magnus! Jag ska komma ihåg det nästa gång jag ska köpa någon vitvara. Att vi vände oss till SIBA nu, var att vi hade en massa poäng att använda och presentkort.
Mjölgumpa: Ja, ni var verkligen tidiga. Det var inte många av mina barndomsvänner som hade diskmaskin för vi började på högstadiet.
Hönsakadorran: Tack! Jag tror vi kommer växa in i användandet ganska snabbt. Köket ser annorlunda ut nu. Till det bättre. Den vita fronten gör allt ljusare :)