söndag 6 januari 2008

Det blir inte alltid som man tänkt sig... Det blir bättre.

Har du någon gång druckit kolsyrat te? Har du grillat hamburgare i en kakelugn? Har du ätit pizza i mörkret? Kanske, kanske inte. Jag har i alla fall gjort två av dessa tre saker. Den tredje stod min bror för...

Igår skulle egentligen min käre bror och hans familj tittat in för en stilla kvällsvisit med fika och lite gott att dricka. Strömavbrottet kom i vägen för detta.

Strax före kl 16 skulle jag laga lite middag och även baka en fruktpaj att förtära under kvällen. Jag hann bara plocka fram margarinet, så slocknade hela huset. Det blev kolmörkt.
Då vi inte visste hur länge detta skulle vara, gjorde vi oss ingen brådska med något. Brodern & co skulle ju inte komma förrän kl 19.

Efter ca en halvtimme stod det klart att det skulle förbli mörkt, så jag kontaktade lillebror för att se huruvida de hade lyse eller inte. Även dessa fem satt i mörkret och undrade över maten, som inte kunde tillagas. Vi kom strax överens om att hämta italienskt i grannsamhället, som faktiskt var lyckligt ovetande om det nattsvarta.
Jag tog helt sonika dottern och kärleken med mig och for iväg och införskaffade en hel hoper pizzor mm och for till nästa grannby. De forna blivande gästerna, blev nu värdar istället.
Det blev hur mysigt som helst att sitta i deras nedsläckta kök med massor av levande ljus och bara mumsa.
Allra först fick vi oss dock ett gott skratt. När vi klev in genom dörren, satt bror min och grillade en hamburgare i kakelugnen åt en av pojkarna, som inte tål pizza. Alla sätt är bra utom de dåliga...

Nästa glada och goda skratt fick vi efter maten. Lillebror skulle prompt ha kaffe på maten, men hade glömt tappa upp vatten direkt efter strömavbrottet. Vad göra nu? Det fanns en flaska bubbelvatten i garaget. Det fick duga.
Brorsan mätte upp vatten till tre koppar kaffe och en te i en gryta som han ställde i kakelugnen, denna välsignade tingest. Efter en stund tyckte han att det bubblade och snabbt for han ut i köket och började hälla upp. Jag fick mitt tevatten först och sen fick kaffet rinna ner i sin kanna.

Hoppsan, nu blev det mörkt igen. Jag sitter i mörkret och skriver. Vilken tur att datorn har eget batteri. Det klarar sig väl en liten stund i alla fall. Bara en liten parentes...

Nåja, tillbaka till vattnet. Då det inte var för varmt, kunde jag smaka ganska snart och jag bröt nästan ihop. Det var kolsyrat. Bubblorna min bror trodde var kokning, var bara syrebubblorna som började lämna vattnet.
Han fick hälla över det nedrunna kaffet i grytan och ställa in det i kakelugnen igen. Snopet, men urkul!

Strömavbrottet varade tyvärr bara till strax efter kl 19, men kvällen förblev mysig ändå. Vi hade hur trevligt som helst.
Utanför började det snöa, så barnen klädde på sig och gick ut i kvällsmörkret. De kom i dyblöta kl 23.30, så då fick jag ta min lilla familj och köra hem.

Nu ska jag famla mig ner i mörkret. Strömavbrottet verkar bli långvarigt även ikväll.

Tills vi ses igen... KRAMEN!

2 kommentarer:

Moster Mjölgumpa sa...

Strömavbrott är härliga...så länge de inte varar i tre veckor, fråga min mamma!
Själv kom jag till världen mitt under ett strömavbrott, kanske är det därför jag gillar det.
För kanske fem år sedan var jag på ett kalas när det var strömavbrott och allt gick bra ändå. Snön vräkte ner och ungarna var ute och lekte i mörkret. Det är inte ofta det händer här i OKTOBER!

Pappa Nicke i USA sa...

Vad mysigt Lena, later hur skont som helst, tank vad vi ar beroende pa el, datorer, Internet och allt annat modernt, ibland ar det skont nar sant har hander och man far liksom slappna av och mysa med varandra :-) , Hoppas ni hade en fin Jul och Nyar, vi ska till Sverige i April (inte vad vi hade planerat), men Laura ar gravid sa vi kan inte flyga efter April!