fredag 22 november 2013

Köttbullar till pappa

Pappa har allt sedan mamma blev sjuk, fått ta över hushållets sysslor helt och hållet. När mamma sen dog, för snart två år sedan, fanns det ingen återvändo. Han var då redan van och fullt kapabel. Eftersom han lever och frodas, verkar han laga mat som han trivs med.

När jag lagar middagar som blir godast om man gör dem i större kvantiteter. som kålpudding, grytor och stekar, så brukar jag lägga undan en portion till honom. Detsamma gäller när jag lagar lite krångligare rätter, som pappa kanske aldrig givit sig på innan. Det känns bra att kunna dela med sig.


Idag har jag stekt 1 kg köttbullar åt honom, då färsen var billig i den lokala matbutiken härförleden. Pappa brukar fixa sina egna i vanliga fall, men lika väl som att köra färsen till honom, så kunde jag lika väl laga till den. Nu kan han styckfrysa dem och ta fram så många han vill ha vid olika tillfällen. Det är ju snart jul, så det kanske kan passa bra att ha en påse liggande i frysen till det lilla julbordet.


Jag köpte tre kilo färs år pappa. Först lagade jag Chili con Carne och Amerikansk gulash, som jag levererade direkt. I nästa vecka ska det sista kilot bli pannbiffar.

Tills vi ses igen… KRAMEN!

Inga kommentarer: